RSS

Pages

ReNuNGaN BeRSaMa..

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM, lindunglilah dan peliharakanlah kami, kedua ibubapa kami, isteri kami, anak-anak kami, kaum keluarga kami & semua orang Islam dari azab seksa api nerakaMu YA ALLAH.

Sesungguhnya kami tidak layak untuk menduduki syurgaMu YA ALLAH, namun tidak pula kami sanggup untuk ke nerakaMu YA ALLAH.

Ampunilah dosa-dosa kami, terimalah taubat kami dan terimalah segala ibadah danamalan kami dengan RAHMATMU YA ALLAH......AMIN.....

Luasnya Neraka

Yazid Ar Raqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata:

Jibrail datang kepada Nabi SAW pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya, maka ditanya oleh nabi s.a.w

"'Mengapa aku melihat kau berubah muka?"

Jawabnya:

"Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar,dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya."

Lalu nabi s.a..w. bersabda:

"Ya Jibrail, jelaskan padaku sifatJahannam."

Jawabnya:

"Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa,nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api. Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan."

Nabi s.a.w. bertanya:

"Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?"

Jawabnya:

"Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya dibawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiappintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaituyg lebih bawah lebih panas)"

Tanya Rasulullah s.a.w.:

"Siapakah penduduk masing-masing pintu?"

Jawab Jibrail:

"Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s.. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah.

Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu kelima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w.. sehingga ditanya:

"Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?"

Jawabnya:

"Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat."

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah sadar nabi saw bersabda:

"Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk kedalam neraka?"

Jawabnya:

"Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu."

Kemudian Nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian Nabi s.a.w.masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.

(Dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

DariHadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkankamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat

2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah

3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung

4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah

5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik

6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak

7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum

8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekorular

9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hastamengandungi lautan racun yang hitam pekat.

10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai70,000 rantai

11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua......Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

"Sesungguhnyaorang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dariketerangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannyakepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dandilaknat oleh sekalian makhluk."

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM , TIDAK DUDUK dan TIDAK BERCAKAP .

Bertanya orang kepada Rasulullah saw :

'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw:

'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'. Bila qiamat datang maka malaikat datang kekubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan. Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' SiratulMustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hambaKu."

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orangyang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuhasal diwaktu mati :-

1. Para Nabi

2 Para Ahli Jihad

3. Para Alim Ulama

4. Para Syuhada

5. Para Penghafal Al Quran

6. Imam atau Pemimpin yang Adil

7. Tukang Azan

8. Wanita yang mati kelahiran/beranak

9. Orang mati dibunuh atau dianiaya

10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw:

"Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan: 'Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Kuberpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dandahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digorengdan buah-buahan SYURGA. ' Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu dibumi. Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu."

* Tolong sebarkan kisah ini kepada saudara Islam yang lain.

Ilmuyang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yangmengajarnya meskipun dia sudah mati.

' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasamengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' (SurahAl-Baqarah : 237)

Untuk renungan dan amalan bersama ..

DOA Nabi Allah Yunus

"LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN"

FRuSt SKeJaP

bru2 ni..bru je bpe hari..ak frust..sbbnye??
ade r ak minat kat sorg dak ni da lme, ngorat2 dia,tp kat fb n msg je r..dpn2 xbrani..dpn2 ak malu..ak kn pmpuan mlyu terakhir yg pmlu gle...hehe...
tbe2 kwn ak btaw dak 2 de awek...rse sedey, tnye dak 2, dia ngku de awek..pe lg..nangis r dgn bsungguh2..hehe..tp xlme.sb ak taw da, da mmg agak da dr awl lg, laki yg nsem, pandai cm dia mmg xkn ske ak nye ah..tp sje le nk try2 kn ngorat..hehe.

so pasni da xley r kaco2 dia lg..psaan kecewa 2 ttp ade r wpun ak da expect awl2..pas2 lak tgk awek dia, ctk, cmel n lmbut...jauh beza kot ngn ak ni, ak redha je r.da mmg xstanding.uhuuu~
tp xpela..kalo nk pk dr sudut positif, bgus r ak kcewa..sb slama ni pon, yg buat ati ak kuat, bile ak rase kecewa..lg byk n teruk dugaan ke, kkecewaan ke, masalah ke, wt hati kite ni makin kuat sbenarnye..bende ni mmg ak akui r.sb ak mmg prasan.mkin truk ak kcewa mkin kuat ati ak..pas2, bile da xkcewa, mle r leka..mle r xnk usaha ke..mle r main2..konklusinye, mari kite bermasalah beramai2 utk jadikan ati kite kuat.

pasni da xnk ske sape2 da lg...ahahaha.yo'o je..da r ak ni sng nk ske org.ckp je lebey..
ermm..gwenchanayo!
pasni,ak nk tumpukan phatian ak pd mende lain..aim ak ngorat org ni nk tuko..nk kumpul duit, beli umah sendri..teringin sgt nk beli umah sendri, xkisa r kalo xbeso pon kn.pas2 nk decorate ctk2..yoshh!!

kpd dak yg ak ngorat 2, ak nk ckp:
eleh, ak xheran da r kt ko..(konon2nye r..haha)
ade je org nsem ske ak ni ha..
nepal yg keje kat kedai wt kuih raye 2 ha!ahahaha...sadis gile~

tp nepal 2 agk nsem r..ala2 korea ckit..heh3..
ak keje kat situ ritu..
teringat saat2 romantis mse dia menghulurkan kuih mama carrie yg bentuk love 2 kt ak..hahahaha...
tp 2 r..cinta terhalang..blainan bangsa, agama dan negara..kalo org dengo pon org gelakkn ak..

Uri Super Juni-oeyo!!




kali ni ak nk cite sal super junior/suju/SJ...
ak rase korg mesti kenal nye kn, kn, kn?
ak mmg minat gile2 suju..suju ni bg sape2 yg xtaw, 1 group penyanyi yg brasal dari daehan minguk(south korea)!
eh, post ni ley dijadi kan info, pengetahuan am ni..haha..
ak men cite jela ape yg ak taw n ingat yer..kalo salah nasib r.haha.
suju ni di bawah SM entertainment..1 bumbung dengan girl generation/SNSD...so xpelik la kalo diorg rapat.
suju ni group llaki yg macho, nsem n cute~haha...
ade 13org sume skali, kyuhyun, donghae, yesung, leeteuk, siwon, ryeowook, shindong, eunhyuk, heechul, hangeng(chinese, name korea dia hankyung), sungmin, kibum, n kangin...
ketua dia leeteuk(name sebenar park jung soo-seingat ak la..haha)

suju ni, ade group kecik2 lagi..kire cam subgroup la..
super junior M-M untuk mandarin..SJM ni ade nyanyi lagu2 mandarin, terdiri drp hangeng(ketua),kyuhyun, siwon, donghae, ryeowook.tapi ade tambah org baru, henry n zhoumi. 2 2 org ni chinese.
super junior K.R.Y-nme K.R.Y sb Kyuhyun, Ryeowook, Yesung...lgu SJKRY byk yg sdih2, slow2...sb K.R.Y utk cry kot..haha..teori sendri.
super junior H- H utk happy
super junior T- T utk trot

suju dulu name dia super junior 5-maybe sb dia start 5.5.2005
cakap sal tarikh, meh ak sebut tarikh lahir diorg.tp tahun ak xbape ingt r.
januari:
1-sungmin
17-kangin
febuari:
3-kyuhyun
9-hangeng
10-siwon
april:
4-eunhyuk
jun:
21-ryeowook
julai:
1-leeteuk
10-heechul
ogos:
21-kibum
24-yesung
september:
28-shindong
oktober:
16-donghae

nak cite sal diorg byk sgt9...xlarat kot nk tulis kat sini...ak ske sume,minat sume,cume shindong r kurg ckit.hehe...pminat diorg bkn kat asia je..ley dikata kan seluruh dunia..byk gile r pminat suju ni...xtaw nk ckp.so bile ade 1 official music video suju, yg dirakam kat malaysia, lagu dancing out, mmg bangga r..hehe~ byk2 tmpat dia pilih malaysia...konsert diorg kat mlaysia bulan 3 ritu pon, 15ooo yg dtg..dengo2 tiket mahal gile..xtaw la..xsilap ak da 2x diorg wt concert kat msia..ak lak...baru je minat diorg..dalam bulan 5 ke cm2 la...vdeo suju kat laptop ak..ak xtaw nk ckp.byk gle9..hahaha....yg mtk kwn lain.download sendri lain..kbyknnye ak download kat utube r..show diorg byk sgt2..mcm2 jenis...dgn music video lg..dengan vdeo diorg tah pape lg..

bape hari ni ak bru lepas tgk cite bad family..heechul de belakon..tp sampingan..n drama baru, 2010 nye, oh my lady, siwon jd hero..budak dlm cite ni cute sgt9999......geram sgt2..tp siwon mmg ade bakat la belakon..ske tgk dia blakon.cool..ramai lg suju yg belakon..cam kibum..kibum skrg lebih kpd belakon, ak pon xtaw dia still suju lg ke x..

ak xtaw sampai bile ak minat gile suju ni..da mcm die-hard fan je...slalu ak kalo minat penyanyi/pelakon ke sekejap je..ni tahan lame jgk r..da berbulan2..xjemu2..korg yg xkenal sgt suju, kenal2 kan la..diorg nye choreography mmg best gile weh... ctk je diorg menari..wlaupun ramai still boleh tukar2 tempat, xkelam kabut...lagu dia?? byk sgt..ak da berbulan2 ni pon xabes2 lg kumpul lgu2 diorg...byk lg yg ak xtaw, or xjpe music video..pas2 lak perangai sorg2 13org 2 macam2..kelako2..cute2...yg pmpuan biasanya akn jtuh cinta r..cm ak..hehe~
cam yesung n heechul, perangai diorg tersangat pelik..kemungkinan besar sebab diorg ni darah AB..tp ak darah AB gak..xde r pelik mane pon..huhu.

mak aihhh...pjg gile kot post ni..ahahaha..ni bru cite 5%..da2..xley cite lg..korg yg xminat suju terutama dak2 laki ni, mmg xingin r bace post ni kan.kalo SNSD bkn main lg..ha, kwn ak cite, kwn2 laki diorg de yg kutuk2 dak pompuan yg ske pnyanyi laki korea yg cute2, mke cam pompuan la, padahal diorg pn same, kat nset wlpaper/screensaver gambo SNSD..kecah je..diorg 2 ske pompuan yg joget gedik2 xde org pon nk kutuk2..lg r dose tgk pompuan joget2.

T_T

ak bru pas men counter strike..tp asik mati je keje..xsmpat nk tembak da mti da..byk kali ak try, lme2 ak bosan..mtk sorg mak cik ni ajo tp tahla..cm nk xnk.
honestly, dr kecik ak teringin men game 3D tembak2 nye..pas2 ak taw kyuhyun n suju yg len ade yg ske men counter strike..ak xtaw cs 2 cmne game dia..ak mtk kwn ak installer..dapat..ak tgk, game tembak2..excited gile..saat yg ditunggu2..tp xreti men..asik jela mati..sedey gile kot..sampai nangis..huhu...........ak nk jadi cm kyuhyun..pandai..kyuhyun sgt2 pandai..stdy..math..teka teki ke..game pon dia pandai...pas2 tekun je..jelesnye ngn org awl bulan 2...majoriti org awal bulan 2 pandai2...genius..ade bape org yg stdy oversea..tmsuk anak sdara ak.ak ni....bile pk2, xpandai blajo, men game pon xpandai, ape pon xpandai...lg sedey jd nye...ape tah kelebihan ak,ak pon xtaw...lgsung xde.......ape nk jadi ngn ak niiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.............xkn la ak lgsg xde klebihan.........nyanyi?sore ak ngaku, teruk.mnari?lg r..martial art??ak jenis lembab nk ingt pgerakan..stdy?hampeh...math??haram...ngorat org??haaa!! 2 je kot klebihan ak..tp ak ngorat sorg dak laki kelas ak xdpt2 pon..kire xpandai gak r kan....ak rse 1 1 nye klbihan ak, observe perangai org bdasarkan bulan lahir..tp 2 xpnting pon..xberguna pon...
sedeynyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.... T_T